۱۳۸۹ شهریور ۱۴, یکشنبه

تعيين و تعريف Grid Computing

شيوه و روش Grid Computing رفتارکردن با مجموعه اي از منابعIT يکسان در حالت کلي به عنوان يک مخزن و انبار واحد ، و بهره برداري کردن از هر يک از اين منابع به عنوان يک نوع مجزا و متمايز مي باشد.
براي رفع مسائل و مشکلات سيستمهاي يکپارچه به همراه منابع پراکنده ، Grid Computing يک تعادل بين مزاياي مديريت منابع در ديد کلي از يک سو و کنترل هر يک از منابع بطور انعطاف پذير از سوي ديگر، برقرار مي کند.
که اين منابع مديريت شده در Grid Computing عبارتند از :
* زيرساخت : مجموعه اي از سخت افزارها و نرم افزارها که محيطي را جهت ذخيره داده ها و اجراي برنامه ها فراهم مي کنند.
* برنامه هاي کاربردي : که منطق و جريان فرآيندهاي خاص مؤسسات را تعريف مي کنند.
* اطلاعات : مفاهيم اصلي در مديريت تجارت.


اصول هسته Grid Computing :
دو اصل در هسته Grid Computing آنرا به طور منحصربفردي از ديگر روشهاي Computing ازقبيل Mainframe ، Client/Server يا چند لايه اي (Multi-tier) متمايز مي سازد : مجازي سازي و تأمين.
* با مجازي سازي ، منابع خاص (مانند رايانه ها ، ديسکها ، اجراء نرم افزاري و منابع اطلاعاتي) به عنوان منابع درهم آميخته و مشترک جهت دسترسي مصرف کنندگان (از قبيل افراد و برنامه هاي نرم افزاري) بطور انتزاعي در نظر گرفته مي شود.مجازي سازي يعني شکستن اتصالاتي که به سختي بين ارائه کننده و مصرف کننده (مشتري) منابع برقرار شده است و مهيا ساختن منابع براي سرويس دهي به نيازهاي خاص ، بدون اينکه مشتري نگران چگونگي انجام آن باشد.
* تأمين يعني اينکه ، وقتي مشتري از طريق لايه مجازي سازي نياز به منبع خاصي دارد ، در پشت پرده ، آن منبع جهت انجام در خواست ،شناسايي شده و به مشتري تخصيص داده شود.تأمين بعنوان بخشي از Grid Computing به اين معني است که سيستم تعيين مي کند چگونه نياز مشتري را برآورده سازد در حاليکه عمليات در کل ، به صورت بهينه انجام شود.

انواع Grid
سيستم‌هاي Grid با توجه به‌ نيازهاي كاربران مي‌توانند در انواع مختلف مورداستفاده قرار گيرند. اغلب اين سيستم‌ها بر اساس نوع كاري كه انجام مي‌دهند، طبقه بندي مي‌شوند. از سه نوع اصلي اين سيستم مي‌توان از Gridهاي اطلاعاتي، Gridهاي جوينده منابع و Gridهاي محاسباتي نام برد.

Gridهاي اطلاعاتي يا Data Grid موظفند اطلا‌عات را ذخيره كنند و آن‌ها را در اختيار كاربران قرار دهند. كاربران اين سيستم‌ها بدون آن‌كه از موقعيت جغرافيايي و مكاني اين اطلاعات آگاه باشند، به ‌اطلاعات دسترسي دارند. مثلاً تصور كنيد كه دو دانشگاه در دو سوي دنيا يكي در ايران و ديگري در انگلستان روي يك مطلب علمي‌مشترك تحقيق مي‌كنند و هر يك از آن‌ها اطلاعات خاص خود را ذخيره مي‌كند و مي‌خواهد دانشگاه ديگر نيز به ‌برخي از ‌اين اطلاعات (نه تمامي‌آن) دسترسي داشته باشد. اين دانشگاه‌ها مي‌توانند از يك Data Grid استفاده كنند و اطلاعات خود را با ضريب امنيتي بالايي با هم به‌اشتراك بگذارند.
در اين نوع Grid دستگاه‌هاي متصل به‌سيستم نياز به‌قدرت زياد ندارند و فقط مسئول به ‌اشتراك گذاشتن اطلاعات هستند. از طرف ديگر Grid ‌هاي محاسباتي يا Computational Grid از آن جا كه نياز زيادي به ‌قدرت پردازنده‌ها دارند، بايد از ماشين‌هايي با قدرت بسيار بالا استفاده نمايند.
يكي ديگر از انواع Gridها، سيستم‌هاي جوينده منابع يا Scavenging Grid است. اين سيستم‌ها از تعداد زيادي كامپيوتر شخصي استفاده مي‌كنند و به‌صورت مداوم به‌دنبال ظرفيت‌ها، منابع آزاد و چرخه پردازنده (CPU cycle) كامپيوتر‌هاي متصل به Grid هستند و از اين منابع استفاده مي‌نمايند. البته صاحبان اين كامپيوترهاي شخصي بايد قبلا‌ً اجازه استفاده از منابع بدون استفاده خود را بدهند.

اهميت Grid Computing
تقريبا در همه سازمان‌ها و شركت‌هاي بزرگ تعدادي كامپيوتر بدون استفاده وجود دارد. مثلاً سرورهاي يونيكس از تقريباً ده تا بيست درصد از ظرفيت حقيقي خود استفاده مي‌كنند و كامپيوترهاي شخصي حدوداً از 95 درصد از ظرفيت خود اصلاً استفاده نمي‌كنند. با استفاده از Grid Computing در يك سازمان يا شركت بزرگ مي‌توان از منابع بلا‌استفاده كامپيوترهاي سازمان كمال استفاده را برد و سرعت پردازش اطلاعات در سيستم‌هايي كه با كمبود حافظه مواجهند را جبران نمود. از طرف ديگر، سرعت نرم‌افزارهايي كه از اين منبع بزرگ سخت‌افزاري استفاده مي‌كنند، بسيار بالاتر خواهد بود و در نتيجه مي‌توانيم به ‌فكر درست كردن نرم‌افزارهايي با قابليت‌هاي بالاتر باشيم و منابع بيشتري را در اختيار استفاده‌كنندگان قرار دهيم.

Grid Computing مي‌تواند مزاياي زيادي براي مديران و برنامه‌نويسان داشته باشد. مثلاً با آن مي‌توان برنامه‌هايي كه نياز به‌حافظه زيادي دارند را اجرا نمود و به ‌اطلاعات، دسترسي آسان‌تري پيدا كرد. اصولا ًGrid Computingمي‌تواند به‌سازمان‌ها و شركت‌هاي بزرگي كه سرمايه هنگفتي را در IT هزينه كرده‌اند، كمك كند از سيستم‌هاي خود حداكثر استفاده را ببرند.
فناوري‌هاي Grid در واقع مي‌توانند از منابع و سيستم‌هاي غيرمتمركز پشتيباني كنند و امكان ارتباط سيستم‌ها را با هم فراهم ‌سازند. وقتي براي اولين بار فناوري Grid ابداع شد، هدف آن تنها به‌اشتراك گذاشتن منابع سيستم و در اختيارداشتن سيستمي‌قدرتمند بود و به‌طور كلي بيشتر در اختيار مؤسسات تحقيقاتي قرار داشت. اما امروزه از Grid توقع بيش‌تري مي‌رود و اهميت بيشتري پيدا كرده است؛ به‌ويژه در تجارت الكترونيك و سيستم‌هاي تجاري غيرمتمركز و توزيع‌يافته. به‌ عنوان نمونه، مدل تجارت الكترونيك B2B را در نظر بگيريد كه دو مؤسسه تجاري اطلاعات خود را از طريق اينترنت با هم مبادله مي‌كنند. Grid نيز مي‌تواند كاري مشابه ‌را انجام دهد و دو يا چند سيستم تجاري را به‌هم مرتبط سازد. به‌طوري كه بتوانند اطلاعات خود را به‌اشتراك بگذارند. فناوري Grid همچنين مي‌تواند راه‌حل مناسبي براي افزايش دسترسي، قابليت اطمينان و امنيت سيستم‌هاي غيرمتمركز نيز باشد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر