۱۳۸۹ شهریور ۲۵, پنجشنبه

Oracle Available


 يکي از رقابت‌هاي موجود در بين پياده‌سازي ساختارهاي Grid توسط شرکت ها در فناوري‌اطلاعات، پيش‌بيني Downtime  هاي پايگاه داده و ارايه راه‌حل‌هاي متفاوت بسته به نوع مشکل به وجود آمده با استفاده از تکنولوژي Grid Computing است.
ORACLE  با توجه به تقسيم‌بندي عواملي که باعث در دسترس نبودن يک پايگاه داده مي‌شود راه‌حل‌هاي متفاوتي را ارايه کرده است.

Unplanned Downtime -1
مواردي که نمي‌توان کنترلي بر رويDown  بودن يک سيستم داشت، به عنوانUnplanned Downtime  شناخته مي‌شوند.
1-1- Computer Failures:
از دلايلي که به طور ناخواسته سيستم و يا پايگاه داده را خارج از سرويس دهي مي‌کند، مشکلاتي است که براي سخت افزار به وجود مي‌آيد. ORACLE   راه‌حلي را که براي اين نوع خطا ارايه مي‌دهد استفاده از
Fast Database Recovery وReal Application Cluster  است.
1-1-1- Real Application Cluster
در بحث Clustering ، اوراکل قابليت نصب به روي چند سيستم با معماري‌هاي متفاوت را دارد، در حاليکه تمام آنها به يکsingle shared database  دسترسي دارند و اين مساله از ديد کاربران سيستم وApplication  هايي که باDatabase   کار مي‌کنند پنهان است و همه آنها چند سيستم را در قالب يک Unified Systemm مي‌بينند. حسنClustring  در اين است که بسته به بالا رفتن load  سيستم، امکان اضافه کردنnode  جديد بدون نياز به جايگزين کردن کل پايگاه داده با يک مقياس بزرگ تر وجود دارد. وجود ديسک‌هاي آرايه‌اي قدرت بيشتري به ORACLE  جهت پياده‌سازي Real Application Cluster   بخشيده است. در تکنولوژيApplication Clustering  به وجودآمدن مشکل براي يکي ازnode  هاي سيستم هيچ مانعي براي ادامه کار سايرnode ها به وجودنخواهد آورد و سايرnode  ها از در دسترس نبودنnode  مشکل دار، به سرعت آگاه خواهند شد و اين آگاهي درORACLE  در چند لحظه کوتاه مشخص خواهد شد و ديگر نيازي به time out  مربوط به پروتکلTCP/IP  نخواهد بود.
2-1-1- Fast Database Recovery :
Fast Database Recovery از امکانات ديگر اوراکل در مورد خطاهاي ناشي از سخت افزار مانندcrash  کردن سيستم عامل است. که با بهينه‌سازي که در ORACLE  صورت گرفته، پايگاه داده به صورت اتوماتيک تعداد دفعات عملياتcheck point   را جهت startup  شدن سيستم بعد از حالتcrash  در دفعه بعد محاسبه خواهد کرد. به طوري که درORACLE  سيستم به جاي دقيقه‌ها انتظار براي در دسترس بودن براي کاربران ظرف چند ثانيه قادر به سرويس دادن مجدد خواهد بود.
2-1- Data Failure :
مواردي که باعث از بين رفتن اطلاعات مربوط به کاربران مي‌شوند متفاوت است و مي‌توان علت آن را در Storage hardware   ،Human error ،Corruption وSite Failure   جست وجو کرد.
1-2-1- Storage Hardware:
 Automatic Storage Management که به اختصارASM  ناميده مي‌شود، ازVolume Manager هاي قوي مربوط به Database ORACLE  است که بدون نياز به نصب نرم‌افزار جديد و يا تهيه سخت افزاري خاص به صورت مستقيم باKernel Oracle   کار مي‌کند. اين‌Volume Manager امکان پخش کردن همه فايل ها به رويStorage  هاي متفاوت و همچنين امکان Stripe َ SAME  که نوعي mirroring  است را نيز فراهم مي‌آورد که DBA  را قادر به مديريت Storage هاي پايگاه داده خود به صورت ساده مي‌کند.
2-2-1- Human Error:
براي رفع مشکل کاربراني که اطلاعات خود را به صورت ناگهاني و ناخواسته توسط خودشان از دست مي‌دهند،ORACLE   راه حلي را با نام تکنولوژي Flash Back ارايه کرده است..
از جمله مي‌توان به:
    Flashback ,Transaction Query,
   Flashback  Versions  Query
Flashback   Database,
اشاره کرد که بسته به حالت هاي مختلف حتي يک کاربر بدون مراجعه به DBA  اين امکان را براي خود فراهم مي‌کند که اطلاعات از دست رفته خود را باز گرداند بدون اينکه نياز به ايجاد وقفه در کار کاربران ديگر و همچنينDown  کردن پايگاه داده جهت برگرداندن نسخه پشتيبان باشد.
تکنولوژي که در Flashback  استفاده مي‌شود، نوعي گرفتنContinuous Backup  يا Storage Snapshot توسط خودDatabase Oracle  است که باعث مي‌شودRecovery  يک پايگاه داده از ساعت ها و روزها به چند دقيقه تقليل پيدا کند.
-2-1- Data Corruption:
Data corruption زماني به وجودمي‌آيد که يک دستورI /O  از طرف پايگاه داده جهت دسترسي به يک رکورد داده مي‌شود ولي آدرس مقصد براي دسترسي به اطلاعات که توسط سيستم عامل بهDatabase Oracle  داده مي‌شود اشتباه استOracle Hardware Assisted Resilient Data (HARD)  برنامه‌اي است که قبل از رجوع به نقطه‌اي از هارد ديسک جهت بازيابي اطلاعات با الگوريتم خاص مسيرdata  ذخيره شده روي ديسک توسط پايگاه داده را ارزيابي مي‌کند و از صحت مسير اطمينان حاصل مي‌کند تا از به وجودآمدن مشکل فوق جلوگيري کند.
4-2-1- Site Failures :
از جمله مشکلاتي که پايگاه داده را در مقياسي بزرگ تر غير قابل دسترسي مي‌کند، مي‌توان به بلاياي طبيعي از جمله زلزله و سيل اشاره کرد که باعث از دست رفتن اطلاعات مي‌شوند که جهت رفع مشکلoracle   امکان Data Guard  خود را به عنوان يک راه‌حل ارايه مي‌دهد که در واقع نوعي Standby copy  از پايگاه داده مي‌شود که اين امکان را برايDatabase Administrator  فراهم مي‌آورد که نسخه کپي را در مکاني خارج از سايت و پايگاه داده اصلي آن سوي دنيا پياده‌سازي کند. در اين روش کليه تغييراتي که بر روي پايگاه داده اصلي انجام مي‌شود ، يک نسخه از آن به رويStandby Database  کپي مي‌شود، تا هنگام بروز مشکل براي پايگاه داده اصلي، پايگاه داده Standby Database  جايگزين آن شود بدون کمترين مقدار در از دست دادن اطلاعات.
Pianned Down Time -2
تغييراتي که در جهت ارتقاي سيستم ها و يا موارد عملياتي مانند تهيه نسخه پشتيبان و مديريت بهينه سيستم هستند، جز زمان هاي در دسترس نبودن پايگاه داده به صورت قابل پيش‌بيني به حساب مي‌آيند. از جمله بهData Changes  وSystem Changes  مي‌توان اشاره کرد که براي حالت Data Changes ‌مي‌توان به امکاناتPARTITION TABLE  و ساختنINDEX  اشاره کرد که وجود اين امکانات باعث افزايش مديريت بهتر حافظه و بالا رفتن سرعت مي‌شودSystem Changes . از موارد ديگري است که به عنوانPlanned Down Time  به حساب مي‌آيد. در اين حالت پايگاه داده براي اضافه کردن و يا حذف کردن سخت‌افزار در دسترس نخواهد بود که ORACLE  از امکاناتي به نامDynamic Resource Provisioning   استفاده مي‌کند و عملياتي از جمله اضافه کردن و يا کم کردن پردازشگر را بهSMP Server  فراهم مي‌کند و يا اضافه کردن و يا کم کردن node  به Real Application Cluster  و حذف و اضافه هاردديسک بدون ايجاد و اختلال در فعاليت پايگاه داده را انجام مي دهد.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر